Làpida d'Hugues Libergier (Catedral de Reïms, França)


Interior de la Catedral de Reïms

Avui us parlarem d'una làpida sepulcral que és rellevant per dos motius: la importància del personatge, Hugues Libergier, i perquè la làpida ha esdevingut, per si mateixa, la representació iconogràfica de l'arquitecte medieval per excel·lència i ha estat utilitzada modernament com a imatge d'aquesta professió en època medieval.

Reïms és la ciutat més gran de la regió francesa de la Champagne-Ardenne i està situada al Departament del Marne. La seva població actual supera els 180.000 habitants. Entre els seus monuments més importants en destacarem tres que són patrimoni mundial per la UNESCO: el Palau de Tau, la Catedral de Notre-Dame de Reïms i la Basílica de Saint-Remi.

Hugues Libergier, mort l'any 1263 va ser un dels arquitectes més innovadors de la França del segle XIII. La seva aportació a les obres arquitectòniques es basava en un marcat contrast entre formes arrodonides i afilades, l'ús de la geometria en el disseny arquitectònic i la proporció. La seva única obra coneguda va ser la basílica de Saint-Nicaise, que va ser continuada per Robert De Coucy, que acabà les capelles del cor i part del transsepte. Algunes fonts afirmen que Libergier era massó.

Representació de la basílica de Saint-Nicaise (1625)
Nicolas_de_Son (Bibliothèque municipale de Reims) [Public domain], via Wikimedia Commons

La basílica de Saint-Nicaise ocupava un turó als afores de la ciutat vella de Reïms. La seva construcció, juntament amb l'abadia que hi havia al costat, es realitzà entre l'any 1231 i el segle XVI aproximadament. Anteriorment existia, al mateix indret, una església dedicada a Saint Agricole, on s'enterraven els bisbes fins al segle XI, moment en què arribaren les relíquies de Saint-Nicaise i es començà a construir la basílica, que fou el tercer edifici religiós de Reïms en importància. A partir de l'any 1531, començà el seu declivi i l'any 1793 va esdevenir propietat nacional durant la Revolució Francesa. La seva bellesa pètria va ser desmuntada per convertir-se en cantera. Avui en dia no n'existeix cap resta. Aquesta basílica, obra de l'arquitecte Hugues Libergier i considerada una de les obres cabdals del gòtic, va servir de model per construir esglésies tan emblemàtiques com la catedral de Reïms o Notre-Dame de París.
Làpida d'Hugues Libergier actualment

Un cop destruïda la basílica de Saint-Nicaise, la làpida d'Hugues Libergier va ser instal·lada al mur interior de les portes nord del transsepte de la catedral l'any 1887, però des de l'any 1800 estava ja dipositada a la catedral. Amida 2,50 m d'alçada i 1,35 m d'amplada. Està esculpida en baix relleu.
Situació de la làpida dins la catedral
La representació de l'arquitecte és de gran realisme i detall. Tot i ser esquemàtica, ens presenta el personatge dret, vestit a l'estil laic del segle XIII, amb una llarga capa i barret. Amb la mà dreta, subjecta una miniatura del projecte de la basílica de Saint-Nicaise, símbol del seu reconeixement social ja que allò més habitual era representar amb maquetes de temples a papes i reialesa. Amb la ma esquerra, subjecta una llarga vara de medir o regla. Els altres símbols de l'ofici es troben als peus: compàs i esquadra. La figura està situada dins d'un arc gòtic trilobat, coronat per dos angelets.

La inscripció, que té caràcter perimetral, diu el següent:

Ci-Git Maistre Hues Libergiers qui conmmensa ceste eglise en l'an de l'Incarnation MCC et XXIX le mardi de Pasques, et trespassà en l'an de l'Incarnation MCCLXIII, le Samedi d'aprés Pasques. Pour Dieu, priez pour lui.

Traducció: Aquí reposa Hues Libergiers, que començà aquesta església l'any de l'Encarnació de 1229 el dimarts de Pasqua i que traspassà l'any de l'Encarnació 1263, el dissabte després de Pasqua. Per Déu, pregueu per ell [traducció Esther Celma]
Nau lateral de la Catedral de Reïms

La peça va ser restaurada l'any 2009 per la Direction régionale des affaires culturelles de Champagne-Ardenne ja que presentava greus problemes de deteriorament i corria el risc de desaparèixer. Podeu llegir el procés de recuperació a la pàgina (en francès): Restauration de la pierre tombale d'Hugues Libergier Cathédrale Notre-Dame de Reims.

Una altra representació similar, més propera geogràficament, la podem trobar a la població del Burgo de Osma (Sòria): la làpida del maestro de obras Lorencio, situada a la catedral del Burgo de Osma.

Bibliografia interessant:
Bideault, Maryse, and Claudine Lautier. “Saint-Nicaise de Reims: chronologie et nouvelles remarques sur l’architecture.” Bulletin monumental 135(1977):295–330.
Branner, Robert. Saint Louis and the Court Style in Gothic Architecture. London: Zwemmer, 1965.
Givelet, Charles. L’église et l’abbaye de Saint-Nicaise de Reims: notice historique et archéologique. Reims, 1897.
Kimpel, Dieter, and Robert Suckale. Die gotische Architektur in Frankreich, 1130–1270. Munich: Hirmer, 1985.

Comentaris

Ksawery ha dit…
Una entrada muy documentada con una preciosa lápida que, como bien decís, está muy trabajada.

Me he quedado con ganas de saber más del tal Lorencio, cuya lápida no conozco. ¿Quizá para otra entrada?

Saludos.
Galderich ha dit…
Ha, ha... anava a fer la mateixa pregunta que Ksawery.

Realment són difícils les làpides de mestres d'obres.
Esther i Toni ha dit…
Hem anat al Burgo de Osma (al costat de Lerma) però no vam poder entrar a la catedral i, per tant, no tenim fotografies del Lorencio... Alguna n'hi ha per Internet.... Hi haurem de tornar.
xixerone ha dit…
molt txulo el blog, al meu blogroll que va!

salutacions!
JFL ha dit…
Esa es la suerte de viajar tanto, que podéis conocer un montón de cosas. Me llama la atención la lapida, distinta a otras y la historia tan bien documentada. Una pasada como siempre.
Un abrazo grande!
Clidice ha dit…
Reïms és un "falti" enorme en la meva agenda, a veure quan m'hi escapo. L'apunt només me n'ha fet venir més ganes! :)
Mar-Giverny ha dit…
Buena entrada ¡no hacéis kms. vosotros! :-)) pero así tenemos la suerte de beneficiarnos los que os seguimos.
Besos.