Sepultura del Cementiri de Sant Sadurní d'Anoia. Representa Santa Cecília |
Sant
Sadurní d'Anoia és un municipi d'uns 12.000
habitants situat a la comarca catalana de l'Alt Penedés. Al
seu territori, més de vuitanta elaboradors produeixen el 90%
del cava de tot l'Estat, fet que comporta que aquesta activitat sigui
el sector al qual es dedica gran part de la població. El
ressorgiment del sector vinícola després de la crisis
de la fil·loxera del segle XIX, va enriquir la població
i en ella s'hi van construir significatius edificis modernistes, com
les Caves Cordoniu, obra de l'arquitecte Puig i Cadafalch, les Caves
Freixenet i un nombre important de cases i casals.
Un altre detall de la sepultura |
El
cementiri municipal es troba situat als afores de la població,
concretament al Passeig de Can Codorniu. La seva estructura,
clarament visible en una vista
aèria (amb Googlemaps, per exemple), està formada
per la zona rectangular, que és on hi ha l'entrada actual, i
n'és la primera ampliació, practicada a la part
posterior del recinte antic; la zona cuadrada, que és el
recinte més antic; i la zona el·líptica, que
n'és la segona i darrera ampliació, practicada a a la
part davantera del recinte antic. És un clar exemple de com es
resolen, en alguns casos, les ampliacions al cementiris actuals: el
recinte antic es manté, inclosos els murs i la porta
d'entrada, com aquí, i s'hi afegeixen altres zones a la part
posterior o davantera. La comunicació entre ambdós
recintes s'aconsegueix practicant una nova entrada al mur. En trobem
un altre exemple a Prats de Lluçanès. Segur que en
podreu trobar molts exemples més, ja que aquest tipus
d'actuació és molt habitual.
Vista de la zona més moderna, des del turó artificial |
La
zona més moderna, de forma el·líptica, està
formada per una paret perimetral plena de nínxols amb làpides
de marbre blanc, col·locades per fora, amb la qual cosa
gairebé no es veu espai entre les tombes. En mig del recinte,
l'Ajuntament hi va construir, l'any 2010, un petit turó
artificial ple de plantes i arbres per crear-hi un camí en
espiral que condueix a una visió panoràmica del
Penedès.
Panteó modernista, obra de Modest Castañé |
El
recinte antic, del qual se n'ha conservat la porta dins del cementiri
actual, està format per fileres de nínxols de quatre
pisos als murs perimetrals on s'alternen làpides de marbre ,
una petita zona d'enterraments a terra, gairebé tots marcats
amb creus blanques, i alguns panteons situats al camí central,
entre els quals hi trobem un panteó d'inspiració
modernista de la família Blanch, obra de
Modest Castañé, autor que va guanyar l'any 1917 el
Concurs
anual d'edificis artístics de l'Ajuntament de Barcelona
per l'edifici comercial de Prats Fatjó i Cía., una
prestigiosa pastisseria situada al Passeig de Gràcia nº 6
de Barcelona (avui desapareguda). En el mur perimetral hi veurem la
capella-panteó de la família
Raventós Codorniu, amb un cert aire
clàssic.
Monument Guerra Civil a dins del recinte |
El
recinte rectangular, al qual s'accedeix des del recinte antic o per
la porta d'entrada principal, que no té cap característica
singular, també està envoltat perimetralment per
fileres de nínxols de quatre pisos, on s'alternen làpides
modernes i antigues. Francesc Folguera consta com a realitzador de
l'entrada a l'ampliació del cementiri de Sant Sadurní
l'any 1925 (Catàleg de la primera exposició General
d'Art Litúrgic celebrada del 29 de novembre a l'11 de desembre
de 1925 a la Sala Parés de Barcelona). Al centre, enjardinat
amb xipresos, hi observarem diversos panteons interessants. Tot just
entrant des del carrer a mà dreta s'hi troba el monument, en
forma de monòlit, als morts de la Guerra Civil, que només
conté una lacònica inscripció: "A
la memòria de tots els sadurninencs morts a conseqüència
de la Guerra Civil 1936-1939".
Al terra, molt a prop del monòlit de la Guerra Civil, hi
veurem una placa amb la següent inscripció: "La
vila de Sant Sadurní en homenatge a les víctimes de
l'Holocaust nazi 1939-1945. Commemoració del 60è
aniversari de l'alliberament dels camps de concentració. Sant
Sadurní d'Anoia 1 de novembre de 2005".
Obra signada per J. Güell |
També
hi trobem una tomba, de marbre blanc, formada per una gran creu i un
àngel amb les ales desplegades, i que a la mà esquerra
sosté un llibre i amb la dreta diposita unes flors sobre la
tomba. El conjunt està signat per J. Güell, de Vilafranca
del Penedès.
Panteó de la família Ferrer, obra de l'arquitecte Francesc de Paula Nebot |
A
la zona esquerra del recinte nou, hi trobem a primer terme el panteó
de la família Ferrer, obra de 1939, de l'arquitecte Francesc
de Paula Nebot i Torrens (1883-1965). Es tracta d'una tomba d'una
austeritat decorativa evident però de gran monumentalitat pel
seu tamany. Els noms de les persones que hi estan enterrades
segueixen un patró idèntic: el nom i la data de la mort
en xifres romanes. El projecte i les dades tècniques d'aquest
panteó (dibuixos, plànols...) es troben dipositats al
fons de l'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de
Catalunya (demarcació de Barcelona).
Sepultura amb la representació del Martiri de Santa Cecília |
Però
la tomba que ens ha cridat més l'atenció representa una
dona estirada boca terrosa, amb els ulls envenats, i amb el cos
inert, ja morta. És una representació d'una obra
bellíssima: El martiri de Santa Cecília, de
l'escultor Stefano
Maderno (1576-1636), situada a la Basílica de Santa
Cecília del Trastevere (Roma, Itàlia). Segons algunes
teories, l'autor va realitzar l'obra a partir de l'observació
al natural del cos incorrupte de la santa, trobat en aquesta postura
després d'haver patit martiri, a les catacombes de Sant
Pretextat (o a les de Sant Calixte segons algunes fonts); unes altres
teories afirmen que es va inspirar en la detallada descripció
de l'arqueòleg Antonio
Bosio a l'obra Historia
Passionis B. Caeciliae Virginis.
Obra original de El Martiri de Santa Cecília de Stefano Maderno (fotografia de Sébastien Bertrand) |
Sigui com sigui, Maderno va
esculpir una obra sense decoracions supèrflues però
plena de detalls: un profund tall al coll, com a part del martiri que
va rebre la Santa; els ulls tapats amb un mocador; la posició
de les mans, lligades i fent el símbol de la Trinitat amb una
i amb l'altra afirmant que Déu és ú. Però
el tret més distintiu de l'obra és la posició
del cos, que busca naturalitat i que evita postures classicistes.
Detall de la sepultura: les mans marcant la Trinitat |
La
sepultura del cementiri de Sant Sadurní no en vol ser una
còpia exacta però, tot i així, és molt
similar. Hi ha dues diferències essencials: a l'obra original,
el pes del cos es recolza sobre el cantó dret, i no sobre
l'esquerre; i que el material utilitzat és més tosc i
no permet arribar a la delicadesa que Maderno va obtenir amb el
marbre blanc. La tomba conté una alfa i una omega a banda i
banda dels peus, com a símbol del principi i de la fi, tan
present en la simbologia funerària.
Còpia de El Martiri de Santa Cecília a l'església de Nostra Senyora de les Dunes d'Ostende (Bèlgica) |
Trobem
còpies de l'obra de Maderno a l'església de Nostra
Senyora de les Dunes de la ciutat flamenca d'Ostende
(Onze-Lieve-Vrouw-ter-Duinenkerk)
o a la
Catedral de Santa Cecília de la ciutat francesa d'Albí.
Si
coneixeu alguna altra representació de l'obra de Maderno en
algun context funerari, ens agradaria molt que ens ho diguéssiu.
Per
acabar aquesta entrada, us volem desitjar molt bon any 2012 a tots.
Comentaris
Muchas gracias por los nuevos conocimientos y feliz 2012.
BON ANY!
Buena entrada. La escultura impresiona... esos detalles, de las manos, recostada sobre un lado y la superposición de los pies...
Apunto visita pendiente en la agenda.
¡¡Feliz Año 2012 y qué tengaís una noche mágica de Reyes!!
Un abrazo
Gran entrada, Tony, Esther. Como siempre un placer leeros.
Cal.