Panteó de Mercedes Casas de Vilanova (Cementiri de Montjuïc) |
Josep Llimona (1864-1934)
va ser un dels escultors més rellevants del Modernisme, i que va
treballar amb d'altres escultors com Agapit i Venanci Vallmitjana,
també amb importants obres funeràries. Va rebre ben aviat una clara
influència de Rodin però un dels trets més personals i
representatius de la seva obra és, sense dubte, el delicat i sinuós
tractament de la figura femenina en les escultures. Aquest tractament
es veurà, també, en l'obra funerària.
Tot i ser un dels
escultors més coneguts del Modernisme, no hi ha un inventari ni
complet ni exhaustiu de la seva obra, en part a causa de la
inexistència d'un arxiu del seu taller ni de les seves escultures. A
més, algunes de les obres no porten signatura. Un dels primer
intents d'inventari, per bé que incomplet, el trobem al següent
estudi: Monedero Puig, Manuela. José Llimona, escultor.
Madrid : Editora Nacional, 1966. En aquesta publicació, ja es
detallen algunes de les obres funeràries de Llimona però s'hi
troben nombroses mancances i imprecisions; com per exemple, l'obra
atribuïda a Llimona al Cementiri d'Horta de Barcelona, que descriu
com “Figura de mujer en mármol blanco de 1904 (tamaño natural).
Mujer de pie cubierta por una ligera túnica, que sostiene un
ramillete de flores con la mano izquierda. La clásica actitud
resignada y los ojos entornados, hacen de ella una obra plenamente
modernista” D'aquesta obra no n'hem pogut trobar cap fotografia,
representació o documentació i, a més, l'única escultura d'aquest
recinte que actualment coincideix perfectament amb aquesta descripció
és la del panteó de la família Miró-Sans, que està signada per
l'escultor Clarasó.
El segon intent
d'inventariar l'obra de Llimona el trobem en aquesta publicació:
Infiesta Monterde Josep M. (coord.). Josep Llimona y Joan Llimona
: vida y obra. Barcelona : Nuevo Arte Thor, DL 1977. En aquí ens
tornem a trobar amb unes descripcions en alguns casos detallades i en
d'altres fins i tot hi manca la localització. Un exemple podria ser
el panteó Llopart del Cementiri del Sud-Oest de Barcelona
(Montjuïc).
L'obra funerària de
Llimona està localitzada principalment a Catalunya on hi trobem unes
25 escultures repartides per tot el territori, tot i que la majoria
estan localitzades al Cementiri de Montjuïc de Barcelona; la resta
es reparteix pel territori espanyol i per Buenos Aires (Argentina).
En total s'han catalogat 34 escultures funeràries d'aquest autor.
Catedral de Santa Eulàlia
de Barcelona
Sepulcre de la família Sanllehy |
Capella-panteó dels
marquesos de Comillas
Panteó del primer
marquès, Claudio López i López i la seva esposa Benita Díaz de
Quijano (1903): escultura en baix relleu de l’Ascensió de la Verge
flanquejat amb dues figures femenines representant la Pregària i la
Resignació, que veurem representada en d'altres obres funeràries
del mateix autor. Làpida sepulcral dels primers marquesos de
Comillas: on hi destaca el relleu de dues figures femenines en marbre
blanc.
Cementiri d'Arenys de
Mar, el nostre cementiri de Sinera
Sepulcre de Francesc Masseguer i Campins |
Cementiri de Montjuïc
Conté onze obres de
Josep Llimona, tot i que algunes no les hem pogut localitzar.
Via Santa Eulàlia:
Panteó de la Família Torras, de finals del segle XIX, amb la
representació d'un àngel (pedra) amb les ales desplegades i una
branca de llorer entre les mans: es tracta d'una obra de joventut,
mancada encara de la sinuositat i expressivitat que anirem trobant
més endavant. El Panteó Alomar Estrany, també a la Via Santa
Eulàlia (agrupació 3a.) és una obra posterior on ja
s'hi comencen a veure els trets que caracteritzaran Llimona: es
tracta d'un àngel (pedra) amb els braços creuats a l'alçada del
pit en actitud pensativa. Molt a prop d'aquesta obra, hi trobarem el
Panteó Campassol Borrell, amb la representació d'un àngel amb les
ales clarament desplegades, en actitud gairebé desafiant, com un
àngel exterminador o guardià: es tracta d'un obra de 1903, en
marbre blanc; originàriament la figura subjectava una espasa de
ferro amb el braç esquerre, que descansa en la peanya d'una columna.
A la mateixa Via de Santa Eulàlia hi trobarem el Panteó Ignasi
Coll Portabella, on l'artista introdueix el relleu: es tracta d'una
obra rectangular adossada al timpà de la tomba, on s'hi representa
l'Ascensió de la Verge Maria rodejada d'àngels; està feta de
marbre blanc i data de 1910 aproximadament. I, finalment, en aquesta
mateixa via, hi trobarem el Panteó Pasqual Coll Portabella, amb la
representació d'una Verge sedent amb un nen a la falda; es tracta
d'una obra en pedra de 1920.
Hipogeu Granell Manresa (fotografia de Juanjo Macías) |
Via de Sant Oleguer:
Sepultura de la família Llopart i Ester, formada per una escultura
d'un àngel protector, amb les ales desplegades, i amb dos nadons als
braços; la sepultura (1891) és obra de l'arquitecte Antonio Rovira
Rabassa . Però en la documentació consultada existiria un segon
panteó Llopart, no localitzat ni documentat gràficament, format per
l'escultura d'un àngel masculí de peu recolzat sobre una columna
del panteó i que aguantaria amb les dues mans una trompeta de
bronze; és una obra de 1905.
Via de Sant Francesc:
Panteó de Joan de Rialp Ventura, amb la figura femenina sedent de la
Resignació o anomenada “Afable” que trobarem també a Manresa o
a Sitges.
I el darrer “misteri”
llimonià a Montjuïc és el Panteó Tormo, obra de Bernardí
Martorell: de les dades extretes del llibre de Josep M. Infiesta, que
abans hem citat, hauríem de buscar un relleu policromat,
possiblement de fusta, on s'hi representen dues figures femenines,
una de les quals seria una variant del Desconsol (l'autor aclareix
que no l'ha pogut observar directament). Actualment, a l'interior
d'aquest panteó no hi podem trobar cap relleu que coincideixi amb
aquesta descripció, però, en canvi, hi ha una figura femenina
sedent amb trets molt similars a la que trobarem al Panteó Gabriel
Yelletisch del cementiri de Manresa. Podria tractar-se, per tant,
d'un altre panteó Tormo no localitzat o que no va ser ben documentat
en el seu moment.
Cementiri de Cadaqués
Panteó de la família
Rahola on hi trobarem l'obra (marbre) anomenada “Meditació”, de
1925, que representa una figura femenina sedent en actitud
pensativa.
Cementiri de Figueres
També a Figueres tornem
a trobar una figura femenina sedent, concretament al Panteó de la
família Manuel Janer Destort.
Cementiri de Manresa
Panteó de Baltasar Portabella d’Argullol, on la figura femenina recolza el cap amb el braç dret i amb la mà esquerra sosté una cadena de bronze, que finalitza amb una àncora. És un sepulcre de l'arquitecte Bernat Pejoan Sanmartí i està realitzat en marbre. La segona obra està a l'interior del panteó-capella de la família Gabriel Yelletisch (secció Santa Agnès), on s'hi representa una figura femenina asseguda amb les mans creuades a la falda.
Cementiri del Masnou
Una de les obres
funeràries més importants: el panteó de Pere Grau Maristany i
Oliver, amb l'obra (1901-1902) “La Fe consolant el Dolor”, figura
de la Fe en forma d’àngel consolant una figura femenina. La tomba
és obra de l'arquitecte Bonaventura Bassegoda i Amigó.
Cementiri de Roses
Panteó de Pere Rahola,
format per una escultura signada que representa una dona jove
asseguda amb les mans creuades a la falda.
Cementiri de Santa Sabina
d'Olot
Hi observarem una altra
representació femenina, semblant a la de Sitges o Montjuïc, al
Panteó de la família Estorch i Massegur, obra de 1912.
Cementiri de Sant
Sebastià de Sitges
Els Panteons d'Antoni Robert
Camps i el de Cros i Juliana es poden veure altre cop representacions
de la dona que ja veiem en d'altres recintes funeraris. En el cas del
primer són dues figures femenines, una d'elles variant del
Desconsol; en el cas del segon, és una obra no signada, similar a la
que trobem a Olot.
Cementiri de Son Sang de
Sòller (Mallorca)
Panteó de la família
Morell (1918), amb un grup escultòric anomenat La Pietat, format per
les figures de la Verge, Sant Joan i Maria Magdalena plorant davant
el cos jacent de Jesucrist, representació que ja hem vist al panteó
de la família Sanllehy al claustre de la Catedral de Barcelona.
Actualment aquesta obra està en procés de restauració i fa més d'un any que no està al cementiri. Esperem que ben aviat retorni al seu lloc original, ja que és una obra catalagoda (vegeu apartat per saber-ne més).
Cementiri de Comillas
(Cantàbria)
Ens rebrà un àngel,
situat sobre les restes de l’església antiga, anomenat Àngel
Guardià, Àngel Custodi, o Àngel Exterminador, obra d'entre 1894 i
1895. Originàriament estava prevista una segona escultura d’un
àngel, aquest cop assegut, segons la documentació conservada al
Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. A l'interior hi trobarem el
Panteó de la família Piélago, obra de l'arquitecte Lluís Doménech
i Montaner, on Llimona va dissenyar un àngel de petites dimensions
amb les ales desplegades.
Cementiri de Portugalete
(Biscaia)
Tomba de Manuel
Calvo, una de les millors representacions de Crist a la creu
(bronze). L’obra original s’anomenava Consumatum Est (1896) i de
la qual hi ha diverses reproduccions: Rosari Monumental de
Montserrat, Capella “Balmesiana” de Barcelona, Col·l3gi de les
Religioses de Jesús Maria de Barcelona (carrer Casp i Agda. Fabra i
Puig), església parroquial de Gallifa i església de Sant Esteve de
Cervelló. Obra de 1911.
Panteó Chopitea (fotografia extreta de Infiesta, J.M. (coord.). op. cit) |
Malauradament, no hem
pogut trobar encara documentació descriptiva o gràfica del Panteó
de la família Bejarano de Cáceres (Extremadura) ni del Panteó
Satrústegui del Cementiri de Polloe a Donosti (País Basc).
Per saber-ne més:
- Esquinas Giménez, Natàlia. “La Figura femenina dins l'obra de Josep Llimona (més enllà del "Desconsol")”. Revista de Catalunya Barcelona : Fundació Revista de Catalunya, [1924]- Núm. 273/274 (set./oct. 2011), p.100-129 : il.
- Ribera Gassol, Ramon. “Josep Llimona, escultor. Obra a Manresa”. Dovella. Manresa: nº 44, 2012 pàg. 44-47.
- Ribera, Ramon. “L'escultor Josep Llimona al cementiri de Sitges: dues obres retrobades”. L'Eco de Sitges. 09-09-2000.
- Josep Llimona, escultor a la web www.patrimonifunerari.cat (amb fotografies de gairebé totes les tombes a que fem referència en aquesta entrada).
- Per conéixer el cas del Panteó Morell de Son Sang de Sóller, podeu consultar els següents articles periodístics: http://setmanarisoller.cat/
arxiu/pdf/260/4 http://setmanarisoller.cat/ arxiu/pdf/307/9 http://setmanarisoller.cat/ arxiu/pdf/315/9
Especials agraïments a Conchita Mencía, Juanjo Macías, Anna Parella, Ferran Traverso, Duchesse de Guillotin i a Rafela del Col.lectiu Albaïna de Sóller per l'ajuda que hem rebut.
Comentaris
Si algún día paso por Cáceres (mi madre nació allí), intentaré traeros una foto del panteón Bejarano.
Un placer leeros de nuevo.