Cementiri de Cabanabona (La Noguera)



Petit municipi d’uns cent habitants situat a la comarca de La Noguera. La principal activitat econòmica és l’agricultura de secà, bàsicament blat, ordi, civada i vinya.

L’església parroquial de Sant Joan Baptista, que és d’origen romànic, està situada en un extrem de la població. A un costat hi té adossat el cementiri, al qual s’hi accedeix per una petita escala. El recinte té forma gairebé semicircular i està encerclat per un mur de pedra. Està enjardinat parcialment amb xiprers.

Només hi hem pogut veure enterraments en nínxols als murs perimetrals. Alguns són de construcció recent, els quals mostren escasses decoracions, gravades a l'encalcinat blanc de les arcades; d’altres de més antiga, amb decoracions jeroglífiques i florals i el nom de les famílies propietàries. Estan agrupats en 4 pisos .

Abandonada al terra hi ha una antiga estela discoïdal.

No conté elements d’art funerari destacables, llevat de les arcades antigues, de les quals en trobem exemples similars a d’altres poblacions properes geogràficament.

Comentaris

Mar-Giverny ha dit…
¡Hay que ver! no tenía noticia de esta población:-(.
Es una pena como está ahí abandonada la estela....
Petons!
Lola ha dit…
Cabanabona em porta molt bons records. Durant un cert temps vaig visitar el poble força sovint. Actualment només el veig de passada quan vaig a l'Alt Urgell. No obstant avui em mostreu el cementiri al qual mai havia accedit. S'agraeix enormement.
Ksawery ha dit…
Tengo que reconocer que no conocía la población y, aunque por las fotos parece que el cementerio es sencillo, me han resultado curioso esos agujeros (¿respiraderos?) en algunos nichos.

Por cierto en la foto de la estela, ¿qué es esa estructura redondeada que se ve a lo lejos? ¿quizá un cubo de basura para las flores?¿un monumento? ¿y la fosa que se abre ante la estela?
JFL ha dit…
Curioso lugar.Tipico cementerio olvidado de un pueblo pequeño.
Un abrazo
Unknown ha dit…
Es anecdótico que no haya ninguna tumba enclavada en el suelo, cuando, desde siempre, la costumbre clásica ha sido la de polvo al polvo, y el volver a la tierra...y más en una construcción románica como esa.
Un abrazo a los dos¡¡¡
Esther i Toni ha dit…
Hola. Pues sí es curioso que no haya tumbas en el suelo; posiblemente había en su momento pero normalmente desparecen cuando se "moderniza2 el cementerio, como sucedió, por ejemplo, en Torà (Segarra). Ksawery: lo de la fosa al lado de la estela, no es tal fosa, son los últimos escalones de la entrada. Y lo de los respiradores tiene miga: nosotros los hemos visto triangulares, rectangulares, cuadrados, superiores, centrales... No entramos en la iglesia porqué estaban en pleno oficio: Lola ¿tiene algún tesoro escondido que nos perdimos?
Saludos
Landahlauts ha dit…
He visto esos respiraderos, pero creo que sólo se hacen en los que están "sin usar".

Un lugar tranquilo...

Saludos.
marta ha dit…
los respiraderos sera para evitar problemas de humedades no?
que chulada de visita amigos!