![]() |
Vista de l'església del Monestir Reial de Brou |
La Casa de Savoia és una de les famílies nobles més antigues i importants d’Europa. D’origen italià, no només posseïen el Ducat i el Comptat de Savoia sinó que també van ser reis i prínceps a Itàlia, Espanya, Sardenya, Piemont, etc. Els tres principals llocs d’enterrament d’aquesta Casa són la Basílica de Superga, a Torí; l’abadia d’Hautecombe, de la qual ja us vam parlar en aquest blog fa un temps; i el Panteó d’Agripa, de Roma. Però també hi ha membres de la família enterrats al Santuari de Vicoforte; a l’església de Ripaglia; a la catedral de Sant Giovanni di Moriana; a la catedral de Sant Eusebi de Vercelli; a Sant Andreu del Quirinal (Roma); a l’església de Santa Maria Della Scala di Moncalieri, o a l’abadia de la Santa Creu de Nicòsia (Xipre); avui us en parlarem d’un altre: el Reial Monestir de Brou.
![]() |
Vista parcial de la nau amb la tomba de Filibert en primer terme, i la de la seva mare al lateral de la nau |
A la població francesa de Bourg-en-Bresse, Margarida d’Àustria o d’Habsburg (1480-1530) va fer edificar el Reial Monestir de Brou per contenir els sepulcres del seu marit, Filibert II de Savoia, anomenat el Bell, (1480-1504); el de la mare de Filibert, Margarida de Borbó i de Borgonya (1438-1483), i el seu propi. El Monestir, inicialment administrat per monjos agustins, és un exemple únic de gòtic flamíger amb influències de Flandes.
![]() |
Sepulcre de Margarida de Borbó i de Borgonya |
L’arquitecte que va dirigir la construcció de tot el Monestir va ser Lodewijk Van Boghem. El disseny de les tombes va anar a càrrec de l’artista Jan Van Roome, en base a un projecte inicial de Jean Perréal, autor de la tomba del Francesc II de Bretanya a la Catedral de Nantes i d’un disseny de Michel Colombe. Els jacents van ser creats per l’escultor flamenc Conrad Meyt, que treballava a la cort reial de Malines (Flandes). Provablement van ser executats al taller de Jan Borman, també de Flandes.
![]() |
Detall del jacent de Margarida de Borbó |
El sepulcre de Margarida de Borbó està situat al mur sud, dins d’un arcosoli i consta d’una arca funerària profusament decorada amb querubins i ploraneres; i de l’estàtua jacent, on està representada amb roba cerimonial, les mans creuades al pit i un llebrer als peus, símbol de fidelitat. La posició del cos, de les mans i el gest del rostre són els habituals en aquest tipus de jacent, on es busca representar el repòs etern del mort. L’arcosoli presenta les característiques pròpies del gòtic flamíger.
![]() |
Vista superior del sepulcre de Filibert |
Les tombes de Filibert i de la seva esposa, promotora del monestir, presenten dos trets que els diferencien d’altres sepultures de nobles de l’època: en primer lloc, que el matrimoni ha estat sepultat per separat i que cada un d’ells té el seu propi monument; i en segon lloc que se’ls representa amb doble jacent, un amb figura idealitzada de repòs etern i l’altre, a la part inferior, en transi, és a dir, en el moment de la mort o en procés de descomposició, aquesta molt més realista. En aquest blog uns vam parlar de l’espectacular transi del príncep René de Chalon (Bar-Le-Duc, regió de Lorena, França) i de tomba de Ferry Carondelet (Besançon, regió del Franc Comptat). El transi o tomba del memento mori, és un tipus de representació funerària que es va utilizar a Europa entre els segles XIV i XVII sobretot a Anglaterra, França, Itàlia, Països Baixos i Irlanda. Se n’han comptabilitzat més de 260. Cal dir, però, que també n’hi ha representacions en pergamins, pintures i medalles.
![]() |
Vista parcial del transi de Filibert |
El sepulcre de Filibert està situat al mig del cor. El jacent superior, ric en detalls, el mostra vestit amb armadura i espasa amb un capa. Porta el collar de l’Ordine della Santissima Annunziata, amb el lema FERT, introduït a la Casa de Savoia des de 1382. Les sabates de l’armadura i els guants estan situats a ambdós costats del jacent. Se l’ha representat amb els ulls oberts, les mans en posició d’oració, i el cap lleugerament inclinat cap a la tomba de la seva esposa. Els peus, coberts per la malla de l’armadura, reposen sobre un lleó, símbol de la fortalesa i del poder. En aquest cas, l’arca funerària ha estat substituïda per un espai buit amb arcades gòtiques decorades amb imatges de deu sibil·les i profetesses en nínxols. En aquest espai inferior és on trobem la representació en transi de Filibert, gairebé nu, amb els ulls tancats i una mortalla que el cobreix de mig cos cap avall, deixant els peus visibles.
![]() |
Detall del jacent de Filibert |
El sepulcre de Margarida d’Àustria es troba sota un baldaquí decorat amb figures de sants i santes protectors. La figura jacent de la part superior la presenta vestida amb una llarga capa i coronada. Els cabells estan recollits i els braços creuats sobre el pit. És la imatge del repòs etern.
![]() |
Vista posterior del sepulcre de Margarida d'Àustria |
A la part inferior, hi trobem la figura del transi, amb els cabells solts que gairebé li arriben a la cintura, com Maria Magdalena; cobert tot el cos amb una mortalla excepte els peus, completament nus, i el cap girat cap a la tomba del seu marit.
![]() |
Detall del jacent de Margarida d'Àustria |
![]() |
Vista del transi de Margarida d'Àustria |
Únicament van obtenir el privilegi de sepultura i capella pròpia a Brou, Laurent de Gorrevod, baró de Marnay i governador de Bresse, la tomba del qual, enterrat junt amb la seva esposa, va desaparèixer; i Antoine de Montcut, abat de Saint Vicenç de Besançon i confessor de Margarida d’Àustria.
![]() |
Vista parcial posterior del jacent de Margarida d'Àustria |
Per saber-ne més
BAUDSON, Françoise. Brou, l'église et le monastère. Ed. Alpina. París, 1958.
COHEN, Kathleen. Metamorphosis of a Death Symbol: The Transi Tomb in the Late Middle Ages and the Renaissance. Berkeley: University of California Press, 1973.
GAUTHIER, Jules. “Conrad Meyt et les sculpteurs de Brou en Franche-Comté”, Reunion des Sociètes des Beaux-Arts des Départements, 1898 sessió XXII, pp. 250-282.
GONZÁLEZ ZYMLA, Herbert; BERZAL LLORENTE, Laura Mª (2014): "El Transi Tomb", Base de datos digital de Iconografía Medieval. Universidad Complutense de Madrid. En línea: https://www.ucm.es/bdiconografiamedieval/transi-tombCOHEN, Kathleen. Metamorphosis of a Death Symbol: The Transi Tomb in the Late Middle Ages and the Renaissance. Berkeley: University of California Press, 1973.
GAUTHIER, Jules. “Conrad Meyt et les sculpteurs de Brou en Franche-Comté”, Reunion des Sociètes des Beaux-Arts des Départements, 1898 sessió XXII, pp. 250-282.
LAROUSSE, Virginie. “Le monastère royal de Brou, chef-d'oeuvre d'une princesse amoureuse”. Religions & Histoire n° 13, mars-avril 2007.
POIRTE, Marie-Françoise. Le monastère de Brou. CNRS Ed. París.
POIRTE, Marie-Françoise. Le monastère de Brou. CNRS Ed. París.
Comentaris